ویتامین سی

ویتامین سی

ویتامین سی vitamin c یک ویتامین ضروری است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون کمک می کند. این ویتامین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله: پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، اسفناج و کلم پیچ یافت می شود. مقدار توصیه شده ی این ویتامین برای مصرف به صورت روزانه برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است. توصیه می شود ویتامین مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنید. اما معمولا بسیاری از افراد برای رفع نیاز های خود از مکمل های ویتامین سی استفاده می کنند.

مزیت ویتامین سی

1) خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد: ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را افزایش دهد. این امر به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی کمک می کند.

2) به فشار خون بالا کمک می کند: تقریبا یک سوم بزرگسالان فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا شما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین سی به شل شدن رگ های خونی که خون را از قلب حمل می کند، کمک می نماید. مکمل های ویتامین سی هم در بزرگسالان سالم و هم در افراد مبتلا به فشار خون بالا، فشار خون را کاهش می دهد.

ویتامین سی

3) خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد: بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. عوامل زیادی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. از جمله: فشارخون بالا، کلسترول بالا، تری گلیسیرید و … مکمل های ویتامین سی با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. این مکمل ها عوامل خطر بیماری قلبی از جمله: سطح بالای کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

4) سطح اسید اوریک خون را کاهش می دهد و به جلوگیری از حملات نقرس کمک می کند: نقرس نوعی آرتریت است که تقریبا 4درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. نقرس التهابی دردناک است و شامل التهاب مفاصل به ویژه مفاصل انگشتان بزرگ پاست. افراد مبتلا به نقرس، تورم و حملات ناگهانی همراه با درد شدید را تجربه می کنند. علائم نقرس زمانی ظاهر می شود که اسید اوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد. اسید اوریک یک ماده زائد است که توسط بدن تولید می شود. در سطوح بالا ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند. نکته جالب توجه: چندین مطالعه نشان داده است که ویتامین سی ممکن است به کاهش اسید اوریک در خون کمک کند و از حملات نقرس محافظت کند.

ویتامین سیییی

5) به جلوگیری از کمبود آهن کمک می کند: آهن یک ماده مغذی مهم است که عملکرد های مختلفی در بدن دارد. برای ساخت گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن بسیار ضروری است. مکمل های ویتامین سی به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کنند. این به ویژه برای افرادی که رژیم غذایی بدون گوشت دارند، مفید است. همچنین به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعد کمبود آهن کمک می کند.

6) سیستم ایمنی را تقویت می کند: یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل های ویتامین سی برای افراد، تقویت سیستم ایمنی است. چون ویتامین سی در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد. ویتامین سی ممکن است با کمک به عملکرد موثرتر گلبول های سفید، تقویت سیستم دفاعی پوست و کمک به بهبود سریع تر زخم ها، ایمنی را تقویت می کند.

7) با افزایش سن از حافظه و تفکر شما محافظت می کند: سطوح پایین ویتامین سی با افزایش خطر اختلالات حافظه مانند زوال عقل مرتبط است. در حالی که مصرف زیاد ویتامین سی در غذاها و مکمل ها اثر محافظتی دارد.

ادعاهای ثابت نشده در مورد ویتامین سی

ناگفته های ویتامین سی

1) از سرما خوردگی جلوگیری می کند: ویتامین سی شدت سرما خوردگی و زمان نقاهت را 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد. اما از آن ها جلوگیری نمی کند.

2) خطر سرطان را کاهش می دهد: تعداد انگشت شماری از مطالعات، مصرف ویتامین سی را با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان مرتبط دانسته اند. در صورتی که بیشتر مطالعات نشان داده اند که ویتامین سی بر خطر ابتلا به سرطان تاثیری ندارد.

 

ویتامین سی ساده و پرفایده

از علائم کمبود ویتامین سی می توان به کبودی سریع پوست، احساس خستگی حاد، ضعیف شدن ماهیچه ها و استخوان ها و از همه مهم تر، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

مصرف ویتامین سی همراه آهن

شاید شنیده باشید که ویتامین سی برای جذب آهن مفید است. باید بگوییم، آنچه شنیده اید، صحت دارد. مصرف همزمان ویتامین سی به همراه غذاهایی مثل گوشت قرمز، مرغ، جگر و … به جذب هرچه بهتر و بیشتر آهن کمک می کند. بنابراین می توانید این دو دسته مواد غذایی را به همراه هم مصرف کنید. هم چنین اگر مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن را باهم میل نمایید، قطعا بهتر خواهد بود. 

غذاهای حاوی آهن
خواص ویتامین سی برای چشم

افزایش سلامت چشم با ویتامین سی

از آنجایی که ویتامین سی به تولید پروتئین کلاژن کمک می کند و این ماده، همان ماده ی ساختار قرنیه و صلبیه چشم است، استفاده از این ویتامین می تواند سلامت چشم ها را تقویت نماید. بگونه ای که قادر است تا حد زیادی از بیماری آب مروارید جلوگیری کند.