پنیر لبنه

پنیر لبنه با تلفظ (labneh)، از ماست چکیده تهیه می شود. پنیر لبنه در انگلیسی به نام “Labneh” یا  “Labneh Cheese” شناخته می‌شود که بافتی نرم و خامه ای دارد و با بافتی  که بین ماست و پنیر دارا می باشد، طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. از قدیم الایام مردم از نمک و ماست چکیده برای تهیه این محصول خوشمزه استفاده می کردند و پس از خشک کردن پنیر لبنه به عنوان توشه راه با خود حمل می کردند.

حجم

20 گرم

مواد تشکیل دهنده

شیر پاستوریزه بدون چربی، خامه پاستوریزه، پودر پروتئین تغلیظ شده، استارتر، نمک، استاییلایزر، مایه پنیر

شیر تندیس

انرژی: 66.32 کیلوکالری

چربی

چربی: 5.84 گرم

نمک

نمک: 0.4 گرم

قند

قند: 0 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.06 گرم

پنیر لبنه

خواص پنیر لبنه

پنیر لبنه حاوی مقدار قابل قبولی پروبیوتیک و باکتری های مفید برای سیستم گوارش است. کالری پنیر لبنه نسبتا پایین بوده و به دلیل چربی نسبتا اندکی که دارد، در رژیم افرادی که بدنبال وزن مناسب و لاغری هستند، اغلب گنجانده می شود. مصرف پنیر لبنه به علت ویتامین B12، کلسیم، فسفر و برخی دیگر از مواد معدنی، تاثیر مثبتی بر سلامت عمومی بدن می گذارد.

فرق پنیر لبنه و ماسکارپونه

از نظر مواد اولیه پنیر لبنه از ماست و پنیر ماسکارپونه از خامه تهیه می شود. لبنه از طریق آبگیری ماست و ماسکارپونه از طریق ترش کردن خامه بدست می آید. طعم لبنه ترش تر از طعم ماسکارپونه است. ماسکارپونه طعمی ملایم و به سمت شیرین دارد.

فرق پنیر لبنه و پنیر خامه ای

پنیر لبنه همانطور که گفتیم از ماست تهیه می شود اما پنیرخامه ای از  ترکیب شیر و خامه بدست می آید. پنیر خامه ای با افزودن اسید های خوراکی به ترکیب شیر  و خامه تهیه می شود اما در رابطه با لبنه گفتیم که از طریق آبگیری ماست و فرایند های مربوطه تهیه می گردد. از نظر کاربرد در برنامه غذایی، امروزه لبنه بیشتر در غذاهای شور و مدیترانه‌ای به کار می‌رود، در حالی که پنیر خامه‌ای در صبحانه، دسرها و  گاهی به‌عنوان خامه‌برای کیک‌ها و نان‌ها استفاده می‌شود.

پنیر لبنه و کودکان

پنیر لبنه برای کودکان

امروزه انتخاب یک خوراکی سالم و مفید از مهمترین موضوعاتی است که ذهن والدین را درگیر کرده است. پنیر لبنه برای کودکان، انتخابی مفید محسوب می شود و دلیل آن را می توان به خواص آن مرتبط ساخت. خواص گسترده پنیر لبنه از جمله مواد معدنی . کلسیم فراوان، در کنار چربی پایین، می تواند کودک را از یک وعده سالم بهره مند سازد. مقدار مصرف  مناسب روزانه پنیر لبنه برای کودک به شرح زیر است:

کودک 1 الی 3 ساله: 30 الی 45 گرم در روز

کودک 4 الی 8 ساله: 45 الی 60 گرم در روز

کودک 9 ساله و بزرگتر:  60 الی 90 گرم در روز

پنیر لبنه در بارداری

مصرف متعادل پنیر لبنه پاستوریزه، برای مادر باردار مضر نیست. محصولات لبنی از جمله پنیر لبنه پاستوریزه، در صورتی که نمک و چربی پایینی داشته باشند، برای مادر مفید هستند. از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که محصول لبنی که مادر مصرف می کند، پاستوریزه باشد.

محصولات مرتبط