خامه

خامه cream را می توان با بسیاری از مواد غذایی و میوه ها ترکیب کرد و از طعم آن لذت برد. خامه، یکی از محصولات لبنی می باشد که کاربرد فراوانی در آشپزی و شیرینی پزی دارد و امروزه رد پای آن در بسیاری از غذا ها و شیرینی ها مثل سوپ خامه، نون خامه ای، کیک خامه ای و … دیده می شود که نشان دهنده محبوبیت بالای این لبنیات می باشد. امروزه خامه نقش مهمی در صبحانه ایفا می کند و خامه صبحانه و ترکیبات آن مانند خامه عسل، طرفداران زیادی دارد.

انواع خامه با توجه به طعم و خواصی که دارند، کاربرد های متنوعی در آشپزی و قنادی دارند که به بررسی آن ها می پردازیم:

خامه طعم دار

خامه قنادی

این خامه در تهیه رولت و تزئین کیک خامه ای استفاده می شود که علت آن بافت سفت و شکل گرفته آن است.

خامه قنادی

خامه طعم دار

معمولا از این نوع خامه در وعده صبحانه استفاده می شود و کودکان علاقه زیادی به آن دارند. خامه شکلاتی، خامه عسلی از انواع خامه های طعم دار هستند.

خامه سنگین

خامه سنگین

این نوع خامه، مقدار چربی بالایی دارد و به همین دلیل به این نام خوانده می شود. همچنین به دلیل سطح چربی بالای این محصول، بهتر است از آن کمتر استفاده شود.

خامه صبحانه

خامه صبحانه

معروف ترین نوع خامه مخصوصا برای ما ایرانی ها، خامه صبحانه می باشد. ترکیب این خامه با عسل، مربا، شیره انگور و ... بسیار در وعده صبحانه رایج است.

خامه تندیس

خواص خامه

به طور کلی خواص خامه در پرتوی مصرف به اندازه و کنترل شده آن رخ می دهد. این خواص عبارتند از:

نکته مهم در مصرف خامه:

بسته به شرایط موجود، مقدار توصیه شده مصرف خامه برای افراد مختلف، متفاوت است. برای افراد در حال رشد مثل کودکان و افراد نوجوان، بهتر است که مصرف خامه را در برنامه غذایی خود ثابت کنند. زیرا در فرایند رشد و سلامت این افراد، تاثیر زیادی گذاشته و انرژی مورد نیاز آنان را تامین می کند. افراد مسن، مبتلا به چاقی و فشار خون بالا، باید مقدار مصرف خامه و لبنیات پرچرب را کنترل کنند.

اگر دچار چربی خون بالا هستید، بهتر است در مصرف خامه تعادل را رعایت کنید. استفاده از خامه های کم چرب یا سبک، تاثیر زیادی در کنترل چربی خون و چاقی دارد. همچنین اگر به لاکتوز حساسیت دارید، از خامه های بدون لاکتوز استفاده کنید. خامه های بدون لاکتوز اگرچه در طعم مقداری تفاوت دارند اما از بروز حساسیت جلوگیری می کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید در مصرف خامه رعایت کنید، استفاده از خامه تازه است. خامه را مدت کوتاهی پس از باز کردن مصرف کنید.

خامه تندیس، آماده برای یک صبحانه خوشمزه