کشک تندیس، همراه غذا های سنتی شما

کشک تندیس

کشک (curd)، یکی از پرخاصیت ترین لبنیات موجود می باشد. این محصول پرطرفدار که از تغلیظ و خشک کردن ماست یا دوغ تهیه می‌شود، به‌طور سنتی در غذاهای مختلفی مانند آش، کله جوش، کشک بادمجان و آبگوشت استفاده می‌شود و طعمی ترش و خوشمزه دارد.

وزن

8 کیلوگرم

مواد تشکیل دهنده

شیر خشک، پودر آب پنیر، نمک طعام، قوام دهنده مجاز، استارتر

ارزش غذایی در هر 25 گرم:

شیر تندیس

انرژی: 22 کیلوکالری

چربی

چربی: 0.6 گرم

نمک

نمک: 0.5 گرم

قند

قند: 0.1 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0 گرم

کشک تندیس

خواص کشک

کشک کالری پایین و پروتئین بالایی دارد و از این رو می توان گفت که برای کاهش وزن، انتخابی معقول محسوب می شود. باتوجه به کلسیم بالای کشک در مقایسه با سایر محصولات لبنی، سلامت سیستم اسکلتی و دندان ها را به سادگی تامین می کند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم، ویژگی های خاص کشک در مواد معدنی است. کشک بالاترین مواد معدنی را در میان لبنیات دارا می باشد که همین موضوع می تواند دلیلی بر تقاضای بالا برای این محصول ترش و خوشمزه باشد.

طبع کشک

کشک دارای طبعی سرد و خشک است. مصرف آن به افرادی که دارای طبع گرم هستند، توصیه می‌شود. کشک در رفع بسیاری از مشکلات مربوط به کیسه صفرا و برخی مشکلات خون، مؤثر است.

کشک زرد

کشک زرد یکی از بهترین ترکیباتی است که با برخی از مفیدترین مواد گیاهی و ادویه جات سالم تهیه می گردد. در تهیه کشک زرد، مهمترین ماده مورد استفاده زردچوبه است. زردچوبه خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین زردچوبه به عطر، طعم و رنگ کشک می افزاید. نام دیگر کشک زرد، کشک زابلی است که مختص به سیستان و بلوچستان می باشد. کشک زرد معمولا در فصل تابستان تهیه شده و بدن را در مقابل طیف وسیعی از بیماری و سرطان ها، حمایت می کند. در تهیه این لبنیات خوشمزه، از دوغ، زردچوبه، نمک، بلغور گندم، سیر، دانه زیره و برخی مواد دیگر استفاده می شود.

خواص کشک برای کبد

درصورتی که کشک به اندازه و در کنار غذا های حاوی فیبر، مثل سبزیجات مصرف گردد، می تواند تاثیرات مثبتی در سلامت کبد داشته باشد. با توجه به اینکه کشک حاوی آنتی اکسیدان و برخی ویتامین ها مثل E می باشد، در مبارزه با بیماری ها و برخی سرطان ها، به بدن کمک می کند. همچنین پروتئین بالای کشک در بازسازی سلول‌های کبدی کمک می‌کند. پروتئین‌ها برای عملکرد صحیح کبد ضروری هستند و در فرآیند سم‌زدایی کبد نقش دارند.

خوردن کشک در بارداری

درصورتی که مادر باردار از محصولات لبنی پاستوریزه به مقدار کافی استفاده کند، نه تنها خطری او و فرزندش را تهدید نمی کند، بلکه از نظر مواد معدنی،پروتئین و ویتامین ها، جنین را بیمه می کند. کشک مواد معدنی زیادی دارد و این موضوع جدا از اینکه جنین را از نظر مواد مورد نیاز، تامین می کند، به تقویت سیستم ایمنی و رفع بسیاری از مشکلات گوارشی مادر کمک می نماید.

خوردن کشک در دوران سرماخوردگی

می دانیم که در دوران سرماخوردگی، بدن باید از نظر ویتامین ها، حمایت گردد. کشک حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین هایی مختلف، مثل ویتامین C، می باشد که این موضوع خود بر مفید بودن کشک در دوران سرماخوردگی، می افزاید.

محصولات مرتبط