ماست کوزه ای تندیس، یک طعم به یادماندنی میسازد

طعم ها

ماست خیار - ماست موسیر - ماست چکیده پرچرب

ماست کوزه ای

بسیاری از ماست های محلی، امروزه در کوزه تهیه می شود. ماست کوزه ای را می توان زیرشاخه ماست های سنتی در نظر گرفت که در ظروف سفالی یا کوزه تهیه و نگهداری می شود. از دلایل محبوبیت ماست کوزه ای، می توان به نمای سنتی آن و خواص و طعم بی نظیر دریافتی از کوزه اشاره کرد. این گونه ماست ها به دلیل تبادل حرارتی و هوایی که از طریق سفال انجام می‌شود، دارای طعم و بافتی متفاوت و دلچسب است.

وزن

110 گرم

مواد تشکیل دهنده

شیر تازه گاو ( پاستوریزه)، خامه، شیر خشک بدون چربی، MPC، نمک طعام تصفیه شده خوراکی، پایدار کننده، استارتر ماست

ارزش غذایی در هر 100 گرم:

شیر تندیس

انرژی: 121  کیلوکالری

چربی

چربی: 7 گرم

نمک

نمک: 0.6 گرم

قند

قند: 2 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.07 گرم

ماست های کوزه ای، سازنده خاطرات به یادماندنی

تاریخچه ماست کوزه ای

می دانیم که ظرف ماست، اهمیت زیادی در طعم و خواص آن دارد. تهیه و نگهداری ماست در کوزه، از دیرباز در ایران باستان صورت می گرفت. ایرانیان و برخی از کشور های خاورمیانه، از گذشته دور از کوزه های سفالی در اندازه های مختلف، برای نگهداری و تهیه ماست استفاده می کردند. می توان یکی از دلایل این موضوع را قابلیت سفال در نگهداری طعم و خنکی ماست تلقی کرد. ظروف سفالی به طور کلی علاوه بر نگهداری ماست، برای نگهداری و نیز پخت بسیاری از غذا ها، مناسب می باشند.

ماست کوزه ای تندیس

ماست های کوزه ای تندیس در سه طعم موجود می باشد که عبارتند از:

ماست چکیده کوزه ای: نام دیگر آن ماست کیسه ای است و حاصل از آبگیری ماست معمولی می باشد. این ماست پرچرب، غلیظ و دارای طعمی فوق العاده است. ماست چکیده طبع سرد و هضمی راحت دارد.

ماست موسیر کوزه ای: برای تهیه آن ماست پرچرب یا چکیده را با موسیر کوهی ترکیب می کنند. ماست موسیر کوزه ای از  محبوب ترین محصولات گروه صنایع غذایی تندیس است و مناسب برای سرو با غذا های مختلف می باشد.

ماست خیار کوزه ای: ماست تازه مخلوط شده با خیار های تکه شده و برخی ادویه جات را می توان مواد اصلی ماست موسیر کوزه ای دانست. ماست خیار کوزه ای مناسب برای سرو به عنوان پیش غذا و یا همراه با غذاست. این چاشنی خوشمزه ایرانی، معمولا با ماست های پرچرب و چکیده تهیه می گردد.

خواص کوزه و ظروف سفالی

ظروف سفالی و کوزه ها، خواصی دارند که آن هارا به بستری ایده آل برای نگهداری و تهیه ماست و برخی غذا ها تبدیل کرده است. این خواص عبارتند از:

کوزه حافظ خنکی و طعم: همانطور که اشاره کردیم با توجه خاصیت تبادل حرارتی کوزه، ماست خنک و تازه می ماند.

خواص میکروب کشی کوزه: کوزه هایی که از خاک های مناسب و با کیفیت تهیه می شوند، به طور طبیعی دارای خاصیت میکروب کشی هستند و باعث سالم ماندن ماست می شوند.

کوزه و فوت وفن سلامتی: به طور کلی کوزه های سفالی، برخی مواد شیمیایی مضری هستند که در ظروف پلاستیکی یافت می‌شوند را ندارند و از این جهت ساختاری ایمن تر برای نگهداری مواد غذایی محسوب می شوند

محیط زیستی سالم با ماست های کوزه ای: یکی از مهمترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد، قابلیت بازیافت کوزه های سفالی است. این کوزه ها تجزیه پذیر هستند و به محیط زیست آسیبی نمی رسانند. استفاده از ماست کوزه‌ای تندیس نه تنها به تجربه طعمی بی‌نظیر و سنتی منجر می‌شود، بلکه به حفظ سلامت بدن و محیط زیست نیز کمک می‌کند. این ماست‌ها با طعم‌های متنوع و بسته‌بندی جذاب خود، گزینه‌ای ایده‌آل برای هر میز غذایی هستند .

محصولات مرتبط