ماست موسیر چکیده تندیس

ماست موسیر چکیده

موسیر، گیاهی از  خانواده سیر و پیاز و از گیاهان بومی ایران است. این گیاه عطر و طعم ملایمی دارد و به دلیل خواص متعددی که دارد، به طور گسترده در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شود. در تهیه ماست موسیر( به انگلیسی Shallot yogurt) ، به دلیل آنکه موسیر حاوی خواص متعددی مثل کنترل فشارخون، کنترل وزن، بهبود عضله ها، کاهش ریسک سرطان و … می باشد، از آن استفاده می شود.

وزن

90 گرم

مواد تشکیل دهنده

ماست چکیده پرچرب، نمک طعام، موسیر

ارزش غذایی در هر 100 گرم:

شیر تندیس

انرژی: 72.8 کیلوکالری

چربی

چربی: 5 گرم

نمک

نمک: 0.75 گرم

قند

قند: 2.8 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.05 گرم

ماست موسیر چکیده

ماست موسیر

ماست موسیر (به عربی زبادی الکراث)، از ترکیب ماست های چرب و خامه ای با موسیر کوهی خشک و برخی ادویه جات تهیه می گردد. علاوه بر موسیر خشک، می توان از موسیر تر و تازه هم در تهیه ماست موسیر استفاده کرد. با توجه به اینکه بو و طعم موسیر تازه تندی زیادی دارد، بهتر است که حدود چند ساعت و به خوبی در آب خیس بخورند و سپس مورد استفاده قرار گیرند. موسیر در طب سنتی طبعی گرم دارد و تا حدودی طبع سرد ماست را خنثی میکند و یک تعادل نسبی ایجاد می شود. همچنین برای جبران سردی ماست، گاها پونه، ریحان، نعنا، شوید و برخی گیاهان گرم را به ماست موسیر اضافه می کنند.

خواص ماست موسیر

با ماست موسیر، وزن خود را بکاهید: هرچه سوخت وساز سلولی بدن، بالاتر رود، تعریق و سوختن چربی ها بیشتر می شود. موسیر متابولیسم بدن را بالا برده و از این طریق در کاهش وزن، مؤثر است.

پوست و قلب سالم: موسیر خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را ممکن است در زمان طولانی، کاهش دهد. همچنین ماست موسیر، بسیاری از مشکلات پوستی مثل آکنه و جوش را کاهش می دهد و در حفظ سلامت پوست نقش مثبتی ایفا می کند.

کاهش کلسترول بد، با موسیر: موسیر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند و از این طریق بر سلامت عمومی بدن و سیستم قلب و عروق تاثیر می گذارد.

محصولات مرتبط