ماست بورانی بادمجان، یک میان وعده مقوی و خوش طعم

ماست بورانی بادمجان

انواع بورانی، همچون بورانی اسفناج، بورانی بادمجان و .. از خانواده سالاد ها و چاشنی ها محسوب می شوند. یکی از موارد مهم که فرق بین سالاد با بورانی را مشخص می کند، استفاده از ماست در تهیه بورانی، به جای سس می باشد. کالری پایین و طعم بی نظیر ماست بادمجان، باعث شده امروزه از پر طرفدار ترین چاشنی ها در  سفره ما ایرانیان و نیز گوشه کنار دنیا به شمار رود.

وزن

3 کیلوگرم

مواد تشکیل دهنده

شیر تازه گاو، شیر خشک بدون چربی، خامه با چربی 70 درصد، سبزیجات (بادمجان)، گردو، نمک تصفیه شده خوراکی، فلفل سیاه، سیر، استارتر

ارزش غذایی در هر 100 گرم:

شیر تندیس

انرژی: 67.7 کیلوکالری

چربی

چربی: 4.5 گرم

نمک

نمک: 0.73 گرم

قند

قند: 2.8 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.05 گرم

ماست بورانی بادمجان

ماست بادمجان که بورانی بادمجان هم نامیده می شود، از ترکیب ماست، بادمجان، سیر، نمک، فلفل، و برخی مواد دیگر تهیه می گردد. این پیش غذای سنتی در گروه صنایع غذایی تندیس با استفاده از ماست تازه، بادمجان های با کیفیت و.. به صورت پاستوریزه تهیه می گردد.

تاریخچه ماست بادمجان

طبق گفته ها، ماست بادمجان برای اولین بار به صورت ترکیب ماست، گوشت و بادمجان توسط حاجی محمدعلی باورچی بغدادی تهیه شد.وی  آشپز دوران شاه اسماعیل، نخستین شاه صفوی بود. بورانی طی چند قرن امروزه در دنیا کاملا شناخته شده می باشد.

نام “بورانی” به غذایی اشاره دارد که با ماست تهیه می‌شود و در واقع، هر غذایی که با ماست ترکیب شود، می‌تواند بورانی نامیده شود. بورانی بادمجان به مرور زمان به یکی از محبوب‌ترین انواع بورانی تبدیل شده است.

خواص ماست بادمجان

می توان خواص ماست و بادمجان را به دو بخش خواص ماست و خواص بادمجان تقسیم کرد.

خواص بادمجان

می دانیم که بادمجان، آنتی اکسیدان هایی مثل ناسونین دارد که از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد و آسیب ها، محافظت می کند. همچنین فیبر بالای موجود در بادمجان، به بهود عملکرد سیستم گوارش، کمک می کند. همچنین فیبر موجود در بادمجان می تواند در پیشگیری از یبوست مؤثر باشد. بادمجان، یک ماده غذایی کم کالری است و برای افرادی که در رژیم لاغری هستند، مناسب است.

برخی خواص ماست

ماست به عنوان عضوی از خانواده لبنیات، اغلب خواص  سایر لبنیات را مثل کلسیم فراوان، پروتئین، پروبیوتیک ها، مواد معدنی و .. را دارا می باشد.

طبع ماست بادمجان

با توجه به اینکه ماست بادمجان ترکیبی از ماست با طبع سرد و بادمجان با طبع گرم است، با یک خوراکی با طبع نسبتا معتدل رو به رو هستیم. دلیل این موضوع آن است که این دو، یکدیگر را خنثی می کنند. در صورتی که بادمجان اضافه شده، قادر به خنثی سازی کامل طبع سرد ماست نباشد، می توان با اضافه کردن برخی مواد مثل گردو، به گرم کردن این خوراکی خوشمزه کمک کرد.

ماست بادمجان برای لاغری

اگر به دنبال یک بدن سالم و داشتن رژیمی متعادل هستید، ماست بادمجان را فراموش نکنید. ماست بادمجان به دلیل فیبر فراوان و مقدار کالری نسبتا پایینی که دارد، می تواند برای چند ساعت حس سیری ایجاد کند. همچنین محتوای فیبر  بورانی بادمجان برای سلامت سیستم گوارش بدن مفید است.

محصولات مرتبط