ماست بورانی اسفناج، یک دنیا خواص

ماست بورانی اسفناج

ماست و اسفناج یک ترکیب خوشمزه و مقوی اصیل ایرانی است. بورانی اسفناج باتوجه به سلیقه غذایی مردم در هر منطقه جغرافیایی، به روش های مختلفی تهیه می شود. به دلیل کلروفیل فراوان موجود در اسفناج، رنگ اسفناج و ماست، تقریبا سبز می شود. این ترکیب خوشمزه را می توان به عنوان پیش غذا، همراه با غذای اصلی و یک شام سبک هم سرو کرد.

وزن

3 کیلوگرم

مواد تشکیل دهنده

شیر تازه گاو، شیر خشک بدون چربی، خامه با چربی 70 درصد، گردو، نمک تصفیه شده خوراکی، فلفل سیاه، سیر، استارتر

ارزش غذایی در هر 100 گرم:

شیر تندیس

انرژی: 67.7 کیلوکالری

چربی

چربی: 4.5 گرم

نمک

نمک: 0.73 گرم

قند

قند: 2.8 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.05 گرم

ماست اسفناج تندیس

از خواص ماست و اسفناج اطلاع دارید؟

فواید خوردن ماست و  اسفناج، بیشتر به دلیل اسنفاج موجود در این ترکیب است. شاید با خوردن اسفناج مانند ملوان زبل، پر قدرت و پهلوان نشویم اما فواید بی نظیر آن، باعث شده امروزه اسفناج به عنوان یکی از سالم ترین سبزیجات با خواص بی شمار محسوب شود. می دانیم که گیاهان دارای برگ تیره، بسیار پر خاصیت بوده و برای زیبایی و طراوت پوست، سلامت سیستم گوارش، جلو گیری از کم خونی و .. مفید می باشند. خواص اسنفاج و ماست عبارتند از:

  • برگ های سبز اسفناج و یک دنیا آهن: اسفناج به دلیل داشتن آهن فراوان در تامین آهن بدن و جلوگیری از کم خونی یا آنمی، بسیار مفید است.
  • ویتامین ها و مواد معدنی فراوان: ویتامین‌های A، C، K، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی در این بورانی اسفناج ، موجود است
  • اسفناج، حامی چرخه سلولی: با توجه به اینکه اسفناج موجود در بورانی اسفناج دارای آنتی اکسیدان های زیادی است، بنابراین در حفظ سلامت چرخه سلولی در مقابل رادیکال های آزاد مؤثر است.
  • ماست و پروبیوتیک های مفید برای گوارش: ماست، حاوی مقداری پروبیوتیک است که برای سلامت عمومی بدن مفید است. همچنین ماست مانند سایر لبنیات، دارای کلسیم می باشد و در سلامت استخوان و دندان ها نقش مثبتی ایفا می کند.

ماست اسفناج در بارداری

خوردن بورانی اسفناج در دوران بارداری برای مادر و جنین، مفید است. یکی از دلایل مفید بودن این ترکیب مقوی، وجود آهن فراوان در اسفناج است که به پیشگیری از کم‌خونی در دوران بارداری کمک می کند. کلسیم موجود در ماست به تقویت استخوان‌های مادر و رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کند. همچنین وجود پروبیوتیک در ماست به دلیل تاثیر مفید بر فرایند گوارش، بسیار حائز اهمیت است.

ماست اسفناج سرد است یا گرم؟

طبع ماست اسفناج در طب سنتی بدین گونه شرح داده می شود که هم ماست و هم اسفناج دارای طبعی سرد و تر هستند. سرد و تر بودن ماست اسفناج از دلایلی است که این ترکیب خوشمزه را در فصل گرم تابستان میل کنیم. بورانی اسفناج با توجه به طبع سرد خود، برای افرادی که طبه گرم دارند، توصیه می شود. برای خنثی کردن طبع سرد ماست و اسنفاج، می توان گردو، سیر و.. به بورانی اضافه کرد.

اسفناج و ماست برای کم خونی

اسفناج به دلیل آهن فراوانی که دارد، به بهبود کم خونی(آنمی) کمک می کند. زمانی که ماست مورد استفاده در بورانی اسنفاج، دارای ویتامین C باشد، جذب آهن موجود در اسفناج افزایش می یابد. این ترکیب می‌تواند به بهبود سطح هموگلوبین و جلوگیری از کم‌خونی کمک کند.

ماست اسفناج برای لاغری

اگر بگوییم بورانی اسفناج در کنترل وزن و ایجاد احساس سیری نسبتا مناسب، به شما کمک می کند، شاید باور نکنید. وجود فیبر فراوان در ماست اسفناج، باعث حس سیری برای چند ساعت می شود. همچنین کالری نسبتا کم ماست اسفناج باعث شده تا این ترکیب، مورد توجه بسیاری از افرادی که رژیم لاغری را در دستور کارخود قرار می دهند، قرار گیرد.

محصولات مرتبط