دئغ کیسه ای تندیس، همراه سفره های شما

دوغ کیسه ای تندیس

خوردن دوغ سنتی یا محلی، با بعضی غذاها، طعمی خاص و بی نظیر می سازد. دوغ سنتی یک نوشیدنی لبنی است که به طور مختصر، از مخلوط کردن آب، ماست، نمک و سبزیجات معطر تهیه می شود. این محصول خوش طعم به ویژه در روز های گرم فصل تابستان، محبوبیت زیادی دارد. دوغ سنتی تندیس، علاوه بر آنکه به بهترین شیوه و به صورت پاستوریزه تهیه می گردد، در کیسه های 4 لیتری بسته بندی می شود که برای مصرف خانواده ها و رستوران ها گزینه مناسبی است.

وزن

4 لیتری

مواد تشکیل دهنده

ماست، نمک تصفیه شده خوراکی، سبزیجات رایحه دار ( پونه، شوید، ریحان، نعنا و ... )، آب آشامیدنی

ارزش غذایی در هر 240 میلی لیتر:

شیر تندیس

انرژی: 84 کیلوکالری

چربی

چربی: 4.32 گرم

نمک

نمک: 1.85 گرم

قند

قند: 5.28 گرم

اسیدهای چرب ترانس

اسیدهای چرب ترانس: 0.02 گرم

دوغ سنتی، طبیعی و خاص

دوغ مال کدام کشور است؟

دوغ سنتی یکی از نوشیدنی های کهن و پرطرفدار در فرهنگ غذایی منطقه خاورمیانه است. این نوشیدنی از گذشته‌های دور به عنوان یک نوشیدنی خنک و مفید تهیه می‌شده و به مرور زمان به شکل‌های مختلف و با افزودنی‌های گوناگون تهیه و مصرف می‌شده است. شواهد نشان می دهد که حدود هزار و سیصد سال قبل از تولد مسیح، دوغ به دست مردم خاورمیانه تهیه شد. پس از مدتی این نوشیدنی لبنی به کشور های اروپایی گسترش یافت و رفته رفته خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جای داد. بنابراین نمی توان گفت دوغ دقیقا از کدام کشور آمده. ولی می توان گفت که ابداع دوغ سنتی، منحصر به منطقه خاورمیانه است.

طبع دوغ سنتی

در طب سنتی، دوغ یک نوشیدنی با طبع سرد و خنک محسوب می شود. این محصول لبنی همواره در  طب سنتی برای کاهش حرارت بدن و بهبود هضم در افراد گرم مزاج توصیه شده است. همچنین در این طب به منظور جلوگیری از گرمازدگی به خصوص در فصل تابستان، مصرف دوغ پیشنهاد شده است.

طبع دوغ گاو

در طب سنتی، دوغ گاو طبع سرد داشته و برای افرادی که مزاج گرم دارند، به منظور کاهش استرس، پیشنهاد می شود. دوغی که از شیر گاو تهیه شده است، به دلیل سرد بودنش، باعث ایجاد آرامش نسبی می شود.

طبع دوغ گوسفندی گرم است یا سرد؟

دوغ گوسفندی طبع گرم و تر داشته و برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، همواره توصیه می شود. دوغ گوسفندی نسبت به دوغ گاو، انرژی بیشتر برای بدن تامین می کند و در بهبود قوای بدنی تاثیر بیشتری می گذارد.

فواید و مضرات دوغ محلی

فواید دوغ سنتی

دوغ سنتی به بهبود عملکرد سیستم گوارش و تسهیل فرایند هضم کمک می کند. علت این موضوع را می توان در باکتری های مفیدی که دارد، جستجو کرد که باعث تقویت فلور روده می شود. دوغ سنتی تندیس در آبرسانی به بدن و تامین الکترولیت ها نقش مفیدی ایفا می کند و می تواند برای ایام تابستان یک انتخاب منحصر به فرد باشد. همچنین برای سم زدایی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارش در قدیم الایام این نوشیدنی خوش طعم همواره سفارش شده است.

مضرات دوغ سنتی

نمک بالا: در تهیه بسیاری از دوغ های سنتی، نمک زیادی استفاده می شود. نمک زیاد می تواند تهدیدی برای افراد مبتلا به بیماری فشارخون محسوب شود و باید مقدار مصرفی خود را رعایت کنند.

حساسیت های لبنی:  برخی افراد ممکن به پروتئین و لاکتوز موجود در دوغ های سنتی یا سایر لبنیات حساسیت داشته باشند. این افراد بهتر است که تغذیه خود را نه تنها در حوزه لبنیات، بلکه سایر مواد غذایی، تحت کنترل داشته باشند.

محصولات مرتبط